Kisah si Tukang Sapu

السﻻم عليكوم
Kongsi dr whatsapp group
Sama2 ambil ikhtibar..bersedekah itu sebuah kehiduoan yg kita tidak menyedarinya.Dari sedekah segalanya akn Allah pelihara kita.

Kisah si penyapu sampah by Ustaz Hanafiah Abdul Malek

Ada seorang sahabat saya, dia seorang penyapu sampah di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

– malam yang lepas kami bertemu.
– dia datang ke rumah saya.
– dia seorang penyapu sampah tinggal di rumah Flat.
– rumah Flat di Sentul

Tuan²…Subhanallah..
– apa kisah hidup dia ni?

– Dia pergi kerja sampai umur dekat nak 50 tahun tapi masih kayuh basikal.
– kawan² dia yang kerja tempat yang sama ada kereta tapi dia tak nak. Dia tetap naik basikal.
– tuan² apa yg berlaku?
– kawan dia ni sentiasa hina dia.
– Satu bangunan Flat hina dia, kata kat dia macam².

– tapi tuan² pada hari ini, anak 2 orang Doktor & 2 orang lagi Arkitek.
– anak yang kerja doktor ni bagi kat ayah tiap² bulan RM 2 ribu seorang. 2 anak orang anak jadi RM 4 ribu.
– dan anak yang kerja Arkitek pula seorang bagi RM 1 ribu, 2 orang RM 2 ribu.
– jumlah RM 6 ribu sebulan.

– Tuan² tau tak orang yang sapu sampah kadang² hati dia lebih Mulia daripada kita semua.
– lebih mulia dari saya.
– dia hanya sapu sampah… Allahuakhabar…
– tapi hati dia mulia.
– tuan² dengan RM 6 ribu, tuan² tau tak apa yg dia buat?
– agak² lah apa yang dia buat?
– dia SEDEKAHKAN pada kawan² yang kerja sama tempat yang budak² baru ni yang ada masalah bayar sewa rumah, dia tolong sewakan.
– tolong bayar duit deposit rumah.
– cuma dia pesan, jangan tinggal solat, jangan claim overtime lebih, jangan ada komisen ataupun rasuah.

– tuan² satu hari nanti saya cerita, tuan² tak berapa nak percaya.
– satu hari nanti kalau tuan² jumpa dia, saya bawa sembang dgn dia.
– org yang bercakap ni dia akan bercakap di hati.

“Ustaz, harta bukan milik kita ustaz.”

– anak dia baru belikan dia BMW yg latest punya, 320i. Allahuakhbar.

– tp dia kata : “ustaz , drpd naik BMW ..saya ada sifat SOMBONG, BONGKAK, RIAK. Saya lebih selesa naik basikal ustaz.”

“Basikal saya tak pernah putus rantai, tak pernah pancit tayar, botak ja tukar.”

– apa maknanya? Maknanya itu BERKAT.
– anak dia tak pernah sakit tuan².

– kita ni? Gaji RM 10 ribu tapi tak bayar zakat.
– zakat pendapatan pun tak nak! Zakat simpanan pun tak nak! Zakat harta pun tak nak! Ohh…semua tak nak! Zakat perniagaan pun tak nak bayar!
– bak kata orang cina “suai maa” kejap² anak sakit, kejap² kamu sakit..mcm² masalah.

Kalau menunggu flight tanpa tiket , pasti dikatakan gila.
Inikan pula menunggu Syurga Allah tanpa solat.
Mungkin lebih teruk daripada gila.

Dulu iblis dihalau dari Syurga kerana meninggalkan 1 sujud

Bagaimana pula dengan manusia…yang meninggalkan 34 sujud dalam sehari semalam?

senyum selalu
selalu bersangka baik
In Syaa Allah hati tenang…

Aamiin…

Lepak Crew

I am me
Lets lepak